Uitleg moeder

Er zijn soms van die dagen

waarop iedereen blijft klagen.

Over de kinderen, hun gedrag,

omdat ze iets doen wat niet mag.

 

Over een aanvaring, 

discussie of een grote mond, 

gooien met deuren

of spullen op de grond.

 

Als moeder wil ik dan graag verklaren

waarom mijn kind doet wat hij doet.

Veel is te verklaren vanuit het autisme

en nee, daarmee praat ik het gedrag niet goed.

 

De wereld overkomt ze

maar ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.

Dat is wat wij ze willen leren

en mee bezig zijn iedere dag.

 

Ook met autisme kun je heel veel leren,

het duurt soms langer dat is een feit. 

Maar zolang ze lerende zijn

geef ze de ruimte en de tijd.

 

Laat ze fouten maken om te groeien.

Wacht, en leg het daarna rustig uit.

Zonder emoties, niet te beladen

om te voorkomen dat hij zich afsluit. 

 

Ze zijn echt niet dom, 

begrijpen zelfs heel veel. 

De aanpak is alleen wat anders

en dat is juist wat ik graag deel.

 

Laat ze met rust, praat niet door

als ze zitten met beide handen op de oren.

Je maakt het alleen maar erger, 

omdat jij het ziet als 'ze willen mij niet horen'. 

 

Een verkeerde interpretatie van jouw kant

en extra prikkels voor het kind.

Die wel zou willen, maar zich afsluit,

omdat hij het leven zo moeilijk vind.

 

Dus kom niet bij me klagen

vraag liever om advies of raad.

Vraag hoe je met ze om kunt gaan

dat is waar ik graag met je over praat.

Reactie schrijven

Commentaren: 0