'Elke school biedt passend onderwijs.'
Ja, dat is een heel mooi streven.
Helaas is de werkelijkheid anders,
en kan niet elke leerkracht dat geven.
Leerkrachten doen enorm hun best
zo goed mogelijk passende hulp te creëren.
Maar in werkelijkheid komt het erop neer
dat ze nog steeds maar wat proberen.
Onze kinderen zijn geen proefkonijn.
We willen gewoon zorg op maat.
De juiste ondersteuning bij rekenen en spelling
of net waar het dan ook over gaat.
Kleinere klassen, da's een mooi streven
en kennis van autisme zou nog beter zijn.
Maar die deskundigheid in het regulier
nou die kans is erg klein.
Al doen ze nog zo hard hun best
en komt er hulp van buitenaf.
Voor veel leerlingen en hun docenten
is passend onderwijs een straf.
Leerkrachten kozen niet voor 'speciaal',
zij kozen voor het regulier.
En leerlingen met een specifieke hulpvraag
doe je hiermee ook geen plezier.
Passend onderwijs....
het zou moeten kunnen,
pas de (bij)scholing voor leerkrachten aan.
Geef ze de tools die ze nodig hebben
om ook met onze kinderen om te gaan.
Leer luisteren naar ons, 'de ouders'.
Hoor onze kennis en verhalen eens aan.
Je hoeft het wiel niet altijd uit te vinden
als je wat meer voor ons open zou staan.
En al hebben wij zelf autisme
we zijn zeker niet gek of raar.
We kunnen juist spreken uit ervaring
en staan graag voor jullie klaar.
Reactie schrijven
Franca (zondag, 25 februari 2018 15:38)
Zo! Die is raak! Kan zo naar ministerie van onderwijs!