Passend onderwijs

'Elke school biedt passend onderwijs.'

Ja, dat is een heel mooi streven. 

Helaas is de werkelijkheid anders,

en kan niet elke leerkracht dat geven.

 

Leerkrachten doen enorm hun best

zo goed mogelijk passende hulp te creëren.

Maar in werkelijkheid komt het erop neer

dat ze nog steeds maar wat proberen. 

 

Onze kinderen zijn geen proefkonijn.

We willen gewoon zorg op maat.

De juiste ondersteuning bij rekenen en spelling

of net waar het dan ook over gaat.

 

Kleinere klassen, da's een mooi streven

en kennis van autisme zou nog beter zijn.

Maar die deskundigheid in het regulier

nou die kans is erg klein. 

 

Al doen ze nog zo hard hun best

en komt er hulp van buitenaf.

Voor veel leerlingen en hun docenten

is passend onderwijs een straf.

 

Leerkrachten kozen niet voor 'speciaal',

zij kozen voor het regulier.

En leerlingen met een specifieke hulpvraag

doe je hiermee ook geen plezier.

 

Passend onderwijs....

het zou moeten kunnen,

pas de (bij)scholing voor leerkrachten aan.

Geef ze de tools die ze nodig hebben

om ook met onze kinderen om te gaan.

 

Leer luisteren naar ons, 'de ouders'.

Hoor onze kennis en verhalen eens aan.

Je hoeft het wiel niet altijd uit te vinden

als je wat meer voor ons open zou staan.

 

En al hebben wij zelf autisme

we zijn zeker niet gek of raar. 

We kunnen juist spreken uit ervaring

en staan graag voor jullie klaar.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Franca (zondag, 25 februari 2018 15:38)

    Zo! Die is raak! Kan zo naar ministerie van onderwijs!