Ieder zijn eigen rugzak

Ieder zijn eigen rugzak

Op het internet kom ik veel informatie tegen over gezinnen waarvan één of meerdere kinderen autisme hebben. Soms komt er een stukje voorbij over een partner met autisme, maar wat nu als niet alleen alle drie je kinderen en je partner autisme hebben, maar jij zelf ook?

 

Een andere ontwikkeling

 

Dat is bij ons het geval. Alle vijf autisme, ieder zijn eigen pakketje kwaliteiten en zwakke punten. Ik weiger te praten over autisme als een stoornis, maar zie het meer als een andere manier van leven. Iedereen heeft tenslotte wel iets waarvan de ander misschien denkt dat is raar. En je maakt weldegelijk een ontwikkeling door, ook met autisme. Het verloopt alleen wat anders.

 

Het is voor ons als gezin echt niet heel veel anders als in elk ander gezin. Vechtpartijtjes of ruzies komen net als in elk ander gezin wel eens voor. En ook op school of op verjaardagen gaat het wel eens mis.  Iedere ouder komt voor de nodige uitdagingen te staan zodra ze kinderen krijgen. En iedere levensfase brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo ook in ons autisme gezin of zoals mijn man ons noemt 'The A-team'.

 

Een sterk geloof in de eigen waarheid

 

Als moeder mét en van drie kinderen met autisme ben ik dagelijks bezig om niet in mijn eigen autisme valkuilen te lopen. Daarbij probeer ik ook de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden om met hun eigen autisme om te leren gaan. Dit vraagt veel tijd, oefening en geduld, maar hier hebben we nu gelukkig de nodige ondersteuning bij.

 

We zijn ons niet altijd bewust van 'ongelukkige uitspraken' en hebben soms moeite met inschatten wat de ander denkt, weet of voelt. Hierdoor kan het zijn dat iemand onbedoeld gekwetst of in verwarring gebracht wordt. Echt waar, het is niet met opzet, maar het is een gevolg van een sterk geloof in de eigen waarheid. 

 

Linkjes leggen en bruggetjes slaan

 

Zoals de titel van het boek 'Een kwestie van Bewust-Zijn' al zegt. Het is een kwestie van bewustwording. Je kunt een diagnose krijgen en daarmee verder gaan als 'ik heb autisme', maar je kunt ook informatie gaan verzamelen, uitzoeken wat autisme inhoud en proberen dat te koppelen aan jezelf. Oftewel linkjes leggen en bruggetjes slaan.

 

Dat is precies wat ik heb gedaan. Na mijn diagnose ben ik gaan lezen en zoeken naar informatie. Ik wilde alles weten over autisme wat er te weten is en las zo'n zestien boeken in nog geen drie maanden tijd. Zo leerde ik het beter te herkennen bij de kinderen en mijn man en ontdekte ik welke situaties gekleurd worden door mijn eigen autisme. Autisme is nu bespreekbaar binnen het gezin en ieder van ons ervaart het anders.

 

Wanneer je zelf of iemand uit je omgeving een diagnose krijgt zou mijn advies dan ook zijn; ga opzoek naar alles wat je nog niet wist over autisme. Probeer het te plaatsen en te leren herkennen bij jezelf of de ander.

 

Wat ik merkte was dat ik om me heen heel veel herkende bij anderen. Mensen (nog) zonder diagnose of bij mensen die zelfs helemaal geen ASS hebben.

 

Zelf had ik altijd het idee dat ik anders was als anderen en het gevoel er niet bij te horen. Maar het gaat er helemaal niet om dat je hetzelfde bent als anderen of om erbij te horen. Iedereen is uniek, maar we zijn allemaal gelijkwaardig. Ieder heeft zo zijn eigen rugzak en die van ons draagt de naam autisme.

 

Welke rugzak draag jij?


Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Franca (zaterdag, 09 juni 2018 11:04)

    Goed beschreven !

  • #2

    B Engeltje (zaterdag, 09 juni 2018 11:21)

    Prachtig!

    Als je elke dag zo'n stukje, gedicht of gedachten op Facebook en je site zou plaatsen, dan heb je in een mum van tijd volgers. Je zou daar zoveel mensen mee kunnen helpen. Je eigen ervaringen delen met anderen om anderen op hun beurt op weg te helpen. Dat is Liefde geven aan anderen. Maar ook Liefde geven aan jezelf. Echt waar.

    Schrijven kan je! En het is de bedoeling... Dat wil ik je met liefde, plezier én de nodige details nog wel een keertje uitleggen...

    Veel liefs, jouw engeltje

  • #3

    Maaike (zaterdag, 09 juni 2018 12:08)

    Petje af�