Een culinaire uitdaging

Een culinaire uitdaging

Samen even een weekendje weg zonder kinderen. Heerlijk! Na een dagje lekker niets doen trokken we er vandaag samen op uit om te wandelen. Vanavond zouden we uit eten gaan bij het restaurant om de hoek. Helaas deze was overvol en dus moesten we op zoek naar wat anders. Zo kwamen we terecht bij een nogal chic restaurant en eigenlijk wilde ik meteen weer weg.

 

Mag ik uw jas aannemen? Nou, nee ik heb mijn zakken vol zitten en ik heb geen tasje dus ik hou hem liever bij me. Daarna werden we naar de tafel begeleid. Mooie witte kleedjes, meerdere glazen en bestek. O jee, hoe gaan we dat doen? Dat zal wel een duur grapje worden zo chic. Ik wil snel gaan zitten, maar zie dat de ober aan de andere kant van de tafel staat om mijn jas aan te nemen. Wat onhandig geef ik mijn jas af zodat hij hem netjes over de stoel kan hangen. Daarna schuift hij mijn stoel aan, echt niets voor mij zo.

 

Ik durf me bijna niet te bewegen, voel me zo ongemakkelijk. De andere gasten waren wat beter voorbereid op een etentje zo te zien. Allemaal heel deftig en verzorgd en dan komen wij binnen in ons vrijetijds kloffie. Allebei een dikke trui, gympen en een verwilderde haardos door de koude wind. Beetje under dressed zeg maar. 

 

Van de uitleg van het weekmenu kan ik niets volgen door het vreemde accent. Het lukt me ook niet te lezen wat er op het menu geschreven staat. Dan maar kijken op de gewone kaart, maar dat is helaas niet heel veel beter. We kunnen een keuze maken uit een drie, vier of vijf gangen diner. Pff, nou ik dacht meer een kopje thee en dan weer wegwezen. Maar goed, we moeten toch eten en om nu nog iets anders te zoeken dat wordt wel heel laat. 

 

Met een beetje hulp van mijn man ben ik erachter wat er op de kaart staat, maar ik hou niet van vis of biefstuk en verder staat er niets op wat bekend is. Gelukkig is er ook nog een mogelijkheid voor vegetarisch dus dat wordt het. De ober weet me nog over te halen om me te laten verrassen door de kok en dan begint het wachten. 

 

Wat zou ik krijgen? Ik hoop geen olijven of iets met kaas, zal ik dat nog aangeven? Had ik beter kunnen vragen of ze iets van kip hadden? Wat als ik het niet lust? Help ik wil hier weg! Ik hou niet van verrassingen.

 

Eerst krijgen we een amuse. Dat stond niet op de kaart! Ik zit nog vol spanning over wat ik als voorgerecht en hoofdgerecht ga krijgen en het lukt me gewoon echt niet om dit te proeven. Het ziet er raar uit, ik weet niet welk bestek ik moet gebruiken en het lukt me niet om te bewegen. Gelukkig vindt mijn man het lekker dus hij mag het mijne ook wel hebben. Eet ik de chocolaadjes wel op de die we bij de thee kregen. Na de amuse komt er een mandje brood op tafel. Kijk, dat ken ik en daar kan weinig verkeerd aan gaan.

 

Daarna komt het voorgerecht. Zoals we al hadden verwacht een veel te klein gerecht op een groot bord. Het zag er wel heel leuk uit. Een paar stukjes biet, wat halve uitjes, bolletjes meloen, rolletjes dunne rettich en pompoen kegeltjes. Allemaal hapklare stukjes en ik heb het allemaal geproefd! En eerlijk waar het was best lekker, behalve de koude bietjes dan.

 

Ben stiekem best trots op mezelf. Eerst de verrassing aangaan en dan ook nog twee nieuwe dingen proberen te eten. En na deze uitdaging volgde er nog een. Want wat zou ik krijgen als hoofdgerecht? Ik had nog even twijfels of het goed ging komen. Gelukkig viel het reuze mee en weer heb ik iets nieuws geproefd. En het toetje dat is al snel goed zolang er maar ijs bij zit.

 

Wat begon als een grote uitdaging, werd alsnog een geslaagde avond waarvan we allebei hebben genoten. Van een bange Bambi veranderde ik in de loop van de avond weer in mezelf. Het maakte niet meer uit of de mensen naar ons keken omdat we niet zo net gekleed waren als hun. We hebben lekker gegeten en gekletst. Ons weekendje zit er weer bijna op. En een volgend weekendje dat zou zomaar weer naar dit plekje kunnen gaan. Echt een leuke en rustige plek om lekker bij te komen.


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Franca (maandag, 26 februari 2018 09:38)

    Wat een uitdaging! Nou ik was met gierende banden vertrokken hoor! Gelukkig heeft t jullie een smakelijke afsluiting gegeven. Inderdaad...SS.....Stoer Stel!

  • #2

    Brigitte (woensdag, 13 maart 2019 20:16)

    Wat een leuke ervaring. En gewoon blijven zitten. Je bent jezelf net als de andere gasten, en zonder kleding zien we er allemaal hetzelfde uit �