Ontspanning?

Ontspanning?

Elke maand ga ik weg voor een massage. Even een momentje voor mezelf om te ontspannen is de bedoeling. Maar van een ontspannende massage is het nog steeds niet gekomen. Alles zit steeds zo vast dat het vooral pijnlijk is. Dus tijd voor verandering! Lang genoeg aangeklooid bij de fysiotherapie en met pijnlijke massages. Ik wil in het vervolg ontspannende massages. Dat wordt dus op zoek naar een andere fysiotherapeut. 

 

Toen ik dat voor mezelf helder had ben ik meteen gaan zoeken. Al snel vond ik een praktijk, maar dan komt de volgende stap. Je moet jezelf aanmelden. Een telefoongesprek is op zo'n moment nog redelijk veilig. Mensen zien me niet en ik blijf beter bij mijn verhaal omdat ik niet word afgeleid door wat ik zie. Uit het telefoongesprek probeer ik op te maken of ze begrip zullen hebben door alvast mijn verhaal te doen bij de assistente. 

 

Zelf vind ik het fijn om te weten hoe mensen reageren op autisme. Ze hoeven het niet te begrijpen, maar er voor openstaan is al genoeg. Het maakt voor mij het verschil of ik me wel of niet prettig voel bij een persoon of in een situatie. De assistente reageerde heel fijn en begripvol dus durfde ik het wel aan om een afspraak te maken. 

 

In de eerste kennismaking met de therapeut bespraken we wat ik allemaal al aan therapie, oefeningen en behandelingen heb gedaan. Door zo alles op te sommen kwam ik erachter dat dat al heel veel is geweest. Al van kinds af aan kom ik bij de fysiotherapie met dezelfde klachten, nek/rug/schouder en hoofdpijn. Met oefeningen en massage werd het altijd beter, maar zodra de behandeling stopt dan hoopt het weer op. Ik ken veel oefeningen en weet wat ik zou moeten doen, maar wanneer ik geen therapie meer heb vergeet ik te oefenen.

 

Ook wacht ik weer veel te lang met bellen voor een afspraak omdat ik het niet voel als het vast zit. En dan is er nog iets wat me tegenhoudt om te gaan. Steeds weer moet je vragen beantwoorden en een cijfer geven aan je klachten. Nogal lastig als je dit zelf niet goed aanvoelt en er geen duidelijke beschrijving gegeven wordt van waar de getallen voor staan. Dat het antwoord ergens tussen de 0 en 10 ligt begrijp ik, maar het blijft moeilijk, ik wil namelijk graag het juiste antwoord kunnen geven.

 

Ook sporten in een sportschool heb ik al een aantal keer geprobeerd. Als ik ergens mijn zinnen op zet dan ga ik er ook helemaal voor. De eerste paar keer ben ik dan vooral gefocust op de oefeningen en de indeling van de ruimte. Pas later, wanneer oefening gewoonte wordt ervaar ik echt wat er om me heen gebeurt. Het is druk, te veel mensen, er wordt veel gepraat, gelachen, de muziek op de achtergrond. De stap om te gaan wordt steeds groter en na 2-3 maanden lukt het echt niet meer en stop ik. 

 

Ik weet nu dat de oorzaak van mijn klachten mijn autisme is. Door het autisme bouwt de stress ongemerkt en vele malen sneller op als normaal. Het slaat op al mijn spieren. De jarenlange hoofdpijn op eenzelfde punt boven mijn oog, werd veroorzaakt door overbelasting van de kauwspier. Elke beweging die je met je tong maakt, maar ook nagelbijten en stress, het heeft allemaal invloed op de kauwspier. Iets wat ik nooit heb geweten tot ik last kreeg van mijn oren.

 

Lange tijd neusspray gebruiken hielp niet en ook de KNO-arts kon niets ontdekken. Maar de kaakchirurg, gnatholoog en de kaakfysiotherapeut konden me eindelijk uitleggen hoe het zit. Met een bitje voor het tandenknarsen en een paar behandelingen kwam ik eindelijk van mijn oor- en hoofdpijn af. Al komt de pijn nog regelmatig terug. Een pijn veroorzaakt door het klemmen met mijn kaken wanneer ik ergens op gefocust ben of onder stress kom te staan. 

 

Een ander probleem is dus dat ik mijn lichaam slecht aanvoel waardoor het lang duurt voordat ik echt last en pijn ervaar. Behandelingen zijn daarom vaak langer en pijnlijker als nodig is. Dus ik zoek een structurele oplossing voor mijn steeds terugkerende klachten. Een stok achter de deur. Iemand die regelmatig checkt hoe het er lichamelijk gezien voorstaat zonder al te veel moeilijke vragen. 

 

De fysiotherapeut begreep het helemaal. Hij was erg vriendelijk en duidelijk. Vertelde precies wat hij ging doen en legde alles netjes uit. Nu eerst weer zorgen dat ik van mijn klachten af kom en dan gaan we kijken hoever we het kunnen afbouwen en een plan bedenken om het te onderhouden. En wie weet..... misschien komt er dan een tijd dat een ontspanningsmassage eindelijk ontspannend zal zijn. 


Reactie schrijven

Commentaren: 0